Twee op de drie Nederlanders heeft weleens last van ( acute) nekpijn. Het kan geleidelijk ontstaan of opeens. Het draaien van het hoofd is pijnlijk of een bepaalde houding aannemen is niet meer goed mogelijk.

Er zijn verschillende oorzaken waardoor nekpijn kan ontstaan. Vaak heeft het te maken met spanning, overbelasting of houding te maken. Maar ook kan het komen door stijve spieren, een whiplash, artrose, botontkalking of een nekhernia.

Als fysiotherapeut is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Daarnaast een een goede houding, oefeningen en ontspanning van de nek iets waar vaak aan gewerkt wordt.

Hoofdpijn kan soms zo erg zijn dat het je leven kan beïnvloeden.  Hoofdpijn kan op verschillende locaties in het hoofd worden gevoeld. Soms alleen het hoofd, maar ook dikwijls wordt het vanuit de net gevoeld. Dan straalt het uit naar gezicht en hoofd.

De pijn kan zeurend, kloppen, dreunend of stekend zijn. Soms zakt de pijn weg bij rust. Beweging kan de pijn doen verminderen maar in andere gevallen doet het de hoofdpijn juist doen toenemen.

Daarnaast kunnen hoofdpijnklachten ook gepaard gaan met verschijnselen zoals middelijkheid, braken, overgevoeligheid voor licht en geluid.

Het is belangrijk dat de fysiotherapeut een goede onderscheiding leer maken om zo te kunnen achterhalen waar de hoofdpijnklachten vandaan komen. Helaas heeft tweederde van de nederlanders wel eens last van hoofdpijn. Bij sommige mensen is het lastig om aan te geven waar de hoofdpijnklachten vandaan komen. Maar meestal is de kans groot dat met goede therapie/zorg de hoofdpijnklachten verdwijnen.

De meest bekende vormen van hoofdpijn zijn;
– spanningshoofdpijn
– Migraine
– Aangezichtspijn
– Hoofdpijn in relatie met nekklachten

Te lang op de tocht gezeten en een stijve nek gekregen hierdoor? Heel herkenbaar voor veel mensen. Er zijn ook andere oorzaken die stijve spieren kunnen veroorzaken. Denk daarbij aan een verkeerde (werk)houding, kou of stress. Het hoofd draaien en bewegen is soms niet eens mogelijk of worden als pijnlijk ervaren. Gelukkig is een stijve nek in de meeste gevallen een onschuldige kwaal en gaat het snel over.

Als u last heeft van een stijve nek is het wel belangrijk dat u de spieren blijft bewegen. Pijnklachten zorgen er vaak voor dat u krampachtiger gaat bewegen, waardoor de spierpijn alleen maar erger wordt. Vaak gaat een stijve nek binnen enkele dagen vanzelf over. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan ik als fysiotherapeut je helpen om de bewegelijkheid van de nek te vergroten en de pijn te verminderen.