zwangere-vrouwVeel zwangere vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap te maken met klachten. Denk daarbij aan bekken klachten zoals bekkeninstabiliteit, stuitpijn, stijfheid, rugklachten en pijn in de liezen of schaambeen. Tijdens je zwangerschap wil je eigenlijk alleen maar genieten van je zwangerschap, en geen last hebben van klachten. Bij fysiotherapiepraktijk Toet kan ik je naast ZwangerFit ook de behandeling geven bij zwangerschapsgerelateerde klachten zodat je zorgeloos en pijnloos kan genieten van je zwangerschap.

Je hebt bekkenpijn door bekkeninstabiliteit van het bekken. Bandenpijn en bekkeninstabiliteit/bekkenpijn worden wel eens door elkaar gehaald.  Veel vrouwen denken dat bekkenpijn en bekkeninstabiliteit wat anders is. Maar eigenlijk is bekkenpijn de oorzaak van bekkeninstabiliteit. Daarnaast hebben zwangere vrouwen ook vaak last van bandenpijn in het bekken. Hier onder worden ze allebei uitgelegd.

Bandenpijn

Pijn uitsluitend in de onderbuik of uitsluitend aan de zijkant van de heupen heeft meestal een andere oorzaak en is geen bekkenpijn of instabiliteit. Pijn in de onderbuik aan de zijkanten van de baarmoeder ontstaat nogal eens door het groeien van de baarmoeder; dit noemt men ook wel bandenpijn.

Bekkenpijn/bekkeninstabiliteit

Het bekken bestaat uit 3 botdelen; linker en rechter bekkenhelft en daartussen in zit heiligbeen. Het heiligbeen zit in het verlengde van je rug en eindigt in je stuitje.  Deze 3 botten vormen een cirkel/ring die aan de voorkant gesloten is (schaambeen).
De botdelen zitten verbonden d.m.v 3 gewrichten. Aan de achterkant 2 ( SI-gewrichten) en aan de voorkant bij het schaambeen 1 ( symfyse). Over elk gewricht lopen banden.
Als de banden slapper worden ( door zwangerschapshormonen, gewicht) dan kan dit instabiliteit geven in de gewrichten. Dan hebben we het over bekkeninstabiliteit.De bekkeninstabiliteit geeft weer veel rek op de banden in het bekken, dat geeft weer bekkenpijn. lees meer over bekkeninstabiliteit.

Het bekken bestaat uit 3 botdelen, verschillende banden en spieren. Het is een belangrijk deel van het lichaam omdat het een verbinding tussen rug en benen is. We praten over bekkeninstabiliteit als er instabiliteit in de gewrichten bestaat waardoor er pijn kan ontstaan. Bekkeninstabiliteit komt vaak voor bij zwangere of net bevallen vrouwen. Toch kunnen ook niet zwangere vrouwen en mannen ook bekkeninstabiliteit krijgen.

Klachten

Oorzaak

In de zwangerschap, en na de bevalling, maakt het lichaam een hormoon relaxine aan. Dit is een stofje dat er voor zorgt dat de banden verweken. Dit is nodig zodat het gewicht tijdens de bevalling zich makkelijker kan vervormen om zo het kindje door het bekkenring te laten passeren. Soms kan instabiliteit ook het gevolg zijn van een ongeluk of verslapping van de (schuine)buikspieren.

– Pijn in de onderrug, stuitje, schaambeen, liezen, achterzijde bovenbeen
– Last bij transfers zoals; opstaan uit stoel, draaien in bed, bukken, wandelen
– Pijn bij schokken zoals fietsen over een hobbel
– Niet (goed) op een been kunnen staan
– Startpijn, vermoeidheid

Behandeling

Vaak is het de balans tussen activiteit/oefeningen en rust wat heel belangrijk bij de behandeling van bekkeninstabiliteit.  Je moet dan ook echt leren omgaan met de klachten. Soms helpen stabiliteit en conditieoefeningen . Maar soms is hulp van een bekkenband genoodzaakt.

Omgaan met pijn

Vaak krijg ik de vraag bij vrouwen met bekkenpijn wat ze wel of niet mogen. Op elke vraag van ‘mag ik…?’ is het antwoord ‘ja’. Fietsen, zwemmen, op de rug liggen etc. Er is geen verbod. Wel is het verstandig om gevaarlijke situaties uit de weg te gaan, en geen zware belastende activiteiten uit te voeren.
Wel is het verstandig om voor jezelf een afweging te maken of de activiteit die je maakt bijdrage levert. Stel stofzuigen levert alleen maar pijn, vermoeidheid op, dan is dat een ‘verloren bijdrage’. Zo zal je vaker opofferingen en overwegingen moet gaan nemen welke activiteit wel belangrijk is en welke te belastend zijn.

Om te snappen waar bekkenbodemklachten vandaan komen is het belangrijk om wat meer te weken over de bekkenbodem. De bekkenbodemspieren zijn een groep spieren die als een hangmatje onder in de buik zijn gespannen tussen het schaambeen en het heiligbeen. Ze ondersteunen de organen, en de bekkenbodem zorgt dat je urine, ontlasting en windjes kunt ophouden of kan loslaten wanneer jij wil. Daarnaast spelen de bekkenbodemspieren een rol bij de seksualiteit.

Bekkenbodem en zwangerschap

Door hormonen worden tijdens de zwangerschap banden en spieren wat zwakker. Dit betekend dat de steunfunctie en soms de sluitfunctie van de bekkenbodem verminderd zijn. Daarnaast neemt de kracht van de buikspieren door de groeiende buik. Ook drukken de baarmoeder en kindje op de bekkenbodem. Dit geeft een enorme belasting op de bekkenbodem.

Bekkenbodem en bevalling

Elke bevalling heeft een impact op de bekkenbodem. Afhankelijk van het soort bevalling geeft de mate van invloed op de bekkenbodem. Denk maar aan een knip, vacuüm, tangverlossing of langdurige persfase.

bekkenbodem na bevalling

Het herstel van de bekkenbodem duurt minimaal 6 tot 8 weken bij een normale bevalling. Bij een tang/vacuum verlossing, langdurige persfase, inknippen of inscheuren is het herstel langer. De bekkenbodem heeft door de druk van de baby op de bekkenbodem, hormonen en de bevalling zelf flink te verduren gehad. Die druk is na de bevalling wel weg, maar het duurt een aantal weken voordat de bekkenbodem in stevigheid  en (steun)functie weer hersteld is. Het advies is om die eerste 6/8 weken niet te veel te tillen en het rustig aan te doen.

klachten

Als er een verstoring is tussen de belastbaarheid en belasting. Verminderde belastbaarheid kan komen door een instabiel bekken. De bekkenbodem kan te slap zijn ( hypotoon) of te strak (hypertoon). Klachten die dan kunnen ontstaan zijn;

– pijn in en rondom bekken en lage rug
– urineverlies
– constante drang om te plassen
– niet goed kunnen (uit)plassen
– obstipatie, constipatie
– verlies van windjes
– verlies van ontlasting
– pijn bij vrijen
– verminderd gevoel bij vrijen
– pijn in de (onder)buik, rug, liezen
– pijn in het kruis
– zwaar gevoel in de schede

Als je deze klachten tijdens de zwangerschap of na 8 weken na de bevalling is (bekken)fysiotherapie nodig. Soms is oefentherapie en aanspannen van de bekkenbodem, maar bij sommige klachten van de bekkenbodem is juist ontspanning nodig. Ik kijk samen met jou naar de klacht en naar een op maat gemaakte behandeling voor jou.

Ik heb een goede samenwerking met Bekkenzorgcentrum Buiter. Zorg op maat is belangrijk voor onze patiënten.  Door samen te werken kunnen wij de beste behandeling garanderen voor u als patiënt.