We hebben het over een schouder impingement als we het hebben over ‘inklemming van een bepaalde structuur in de schouder. Specifiek gaat het over inklemming tussen het schouderdak ( acromium) van de schouder en de schouderkop van de bovenarm. Vaak is de spier/pees ingeklemt, maar soms kan het ook een slijmbeurs zijn.
Het heffen van de arm of het naar binnendraaien van de arm kunnen dan veel pijn geven.
De oorzaak van een schouderimpingement kunnen zijn ; overbelasting, vaak ontstaat dit door zwaar werk. Bovenhands werken of het vaak herhaald heffen van de arm kunnen ook deze klacht geven.
Istabiliteit is een andere oorzaak van impingement klachten. Er zijn 4 spieren in de schouder die zorgen voor de stabiliteit van de schouder ( cuff-spieren). Als deze niet goed functioneren kan dat ook een oorzaak van een schouderinklemming zijn.
Veelal wordt pijnklachten aangegeven bij het heffen van de arm en naar binnendraaien. Aanspanning van spieren geeft ook pijn. Door een goed oefenprogramma te volgen is er vaak wat te doen aan deze klachten.

Schouderklachten is een breed begrip. Vaak komen patienten binnen met pijn ter hoogte van het schoudergewricht. Soms straalt de pijn uit naar de arm of schouderblad. Hierdoor kan bewegen moeilijk zijn en/of pijnlijk.
Er zijn vele oorzaken voor schouderklachten. Een trauma (val/ongeluk) kan schouderklachten veroorzaken, maar vaker gebeurt het door andere niet-trauma momenten.
De meeste oorzaken van schouderpijn bij mensen hebben te maken met het schoudergewricht. Denk daarbij aan spieren en pezen.
Spieren kunnen overbelast zijn, uit conditie zijn, er kan een inklemming van een spier aan de hand zijn ( zie impingement klachten) of houding is de oorzaak van schouderklachten.
Een tenniselleboog hoeft niet altijd de oorzaak te zijn van het tennissen. De oorzaak van een tennis elleboog is het veelvuldig aanspannen van de spieren in de onderarm. Specifiek zijn dat de extensoren. ( spieren die de pols en vingers strekken) Hierdoor ontstaat trek op het peesweefel en botvlies. De pijn wordt aan de buitenkant van de elleboog gevoeld, en vaak uitstralende naar de onderarm, pols en hand.
Voorbeelden van activiteiten waardoor een tenniselleboog kunnen ontstaan zijn; schilderen, computeren, poetsen, handwerk. Klachten ontstaan vaak geleidelijk en kunnen naast pijn ook krachtverlies geven. Met rekken en excentrische spieroefeningen kunnen de klachten verminderd worden.
Als je frozen shoulder letterlijk zou vertalen zou het ‘bevroren schouder’ betekenen. Een frozen shoulder is een aandoening waarbij je pijn en stijfheid van de schouder hebt. De pijn van de schouder ontstaat meestal langzaam. Door de stijfheid is het heffen van de arm boven je hoofd of de hand achter de rug draaien moeilijk. Ook is het heel kenmerkend dat de schouder actief en passief beperkt is in beweging.
Niet altijd is er een duidelijke oorzaak. Meestal is een frozen shoulder de oorzaak van een ontsteking in het kapsel van de schouder. Het kapsel is een stuk verbindingsweefsel dat rond het gewricht zit. Het heeft een belangrijke rol in de beweging van het schoudergewricht.
Door de ontsteking wordt het gewricht stijf. De ontsteking veroorzaakt daarnaast ook verklevingen va nhet kapsel. Daardoor wordt de bewegelijkheid verminderd, en zal het bewegen pijnlijk en minder goed mogelijk zijn.
Een frozen shoulder kan ontstaan na een val, peesontsteking, overbelasting, of ontwrichting van de schouder. Het verloop van een frozen shoulder kan soms lang duren. Er zijn 3 stadia bij een frozen shoulder. De genezing kan tot 1 jaar duren. Als fysiotherapeut is het dan belangrijk om er voor te zorgen dat de bewegelijkheid van de schouder weer vergroot word, zodat het schoudergewricht weer normaal kan functioneren.